tisdag 8 januari 2013

Nu sitter jag och försöker hitta hanar till mina 2 tikar som skall paras under året. Herregud säger jag bara, vilken djungel det är. Först skall man hitta en hane som man tycker om sedan är det dags att kolla hälsostatus, meriter, MH, syskonen, föräldrar och mycket mer.

Jag tycker dock att det är roligt att leta hane och lära mig mycket mer om de linjer och sammansättningar som finns både i vårt avlånga land samt utomlands.

Rochamgo's Dreaming Destiny "Destiny"

Tadpoles Dysnomia "Hulda"
Eftersom hälsan är väldigt viktig för mig så blir det många kollar i SKK Avelsdata till att börja med och om det ser bra ut där så är det kontakt med hanhundsägare och uppfödare för att kolla det som inte finns på avelsdata, lite svårare blir det ju när man tittar på hanar utomlands då det inte finns lika bra register att kolla i om man inte är medlem i ländernas kennelklubb. Även där blir det ju att kontakta uppfödare och ägare.

Jag tycker att det är viktigt att man i största möjliga mån gör sina kombinationer så att hundar och ägare får de bästa förutsättningar i livet, sen kan det ju givetvis hända saker. Man skall ju aldrig glömma att man kan aldrig vara säker på utgången av sin parning. det är ju inte som att blanda gult & blått och få grönt utan här har vi ju med levande individer att göra.

Jag vill även här passa på att tacka alla mina valpköpare som hela tiden håller mig uppdaterad om vad som händer i deras hundars liv. Det är dom som gör att jag vet vad som finns i mina linjer och vad som behövs för att utveckla min avel i rätt riktning. Mina uppfödare & uppfödarkollegor skall man inte glömma, som hela tiden svarar på mina ibland säkert korkade frågor :) 

Jag ser verkligen fram emot mina kommande kombinationer i år. Om det blir nåt, hittar jag inget som jag tycker passar till mina tjejer så väntar jag.  



2 kommentarer:

Sophia sa...

Keep up the good work <3

Frideborg sa...

Vill håller tummarna här i Åby för fina och många bäbisar /kram Marina

Terrorister ❤️

 Här kommer det lite bilder och filmer på Iris, valparna och Issa